Nedstat Basic - Web site estadísticas gratuito
El contador para sitios web particulares
Contador gratuito L'aeroplà del Raval | Tina Vallès <$BlogRSDUrl$>

16.3.05

Llibres que no es llegeixen 




Un bon lector d’aquestes ratlles m’ha escrit preocupant-se per la meva salut, ja que fa massa dies que no escric, diu. Doncs de salut estic bé, gràcies. No m’havia passat mai encara que em trobessin a faltar internèticament parlant i m’ho diguessin i tot!

Una conjunció de coses ha fet que m’allunyés de l’Aeroplà uns dies i no sé si hi tornaré gaire sovint fins passat Setmana Santa. No dic que tanco (per vacances, vull dir, eh) perquè segur que abans del dia de la mona tindré ganes de dir alguna cosa, que em conec. I de fet de coses a dir i a escriure sempre en tinc, però falta trobar la manera de fer-ho, el moment idoni, i tota una sèrie d’excuses diverses, ja ho sé.

Així que us engalto aquest article que mig tenia al tinter —és un dir, no he tingut mai tinter ni ploma que en necessiti, ja que sóc esquerrana i faig una mena de contorsionisme estrany amb la mà quan escric que m’impedeix de fer servir aquestes delicatessen de l’escriptura, tret que vagi a una botiga d’esquerrans, cosa que no faré mentre hi toqui.

Insistiré novament amb els llibres pop-up de què us vaig parlar fa més o menys un mes. Fins al 29 d’abril teniu temps de visitar (de franc) l’exposició de llibres mòbils i desplegables que fan a l’Espai Cultural de Caja Madrid, a la plaça Catalunya de Barcelona (horari: dilluns, de 15 a 21 h; de dimarts a dissabte, de 10 a 21 h).

Ara que tothom parla de lectures i llibres, està bé passar una horeta contemplant-ne dels que només s’han de mirar, com ara el primer, el precedent, l’Ars Magna de Llull, o unes quantes autèntiques meravelles de l’enginyeria de paper fetes durant el segle XIX, com ara l’Internationaler Circus de Meggendorfer, un desplegable que conté tots els personatges propis del circ tradicional, fet el 1887. O el Famous Faces de Norman Messenger, en què podem barrejar les cares d’uns quants famosos dividides en tres parts.

I així fins a 47 vitrines plenes d’escultures de paper sobre diferents temes: cinema, terror, teatre, òpera, pop i rock (Elvis, Beatles i Michael Jackson amb el seu Dangerous barroc), contes, avions (impressionants!), dinosaures, premsa rosa, insectes, religió (hi ha un llibre que reprodueix petits altars budistes per als que vulguin pregar-meditar sense moure’s de casa), arquitectura, anatomia humana, etc. I a la darrera vitrina, a l’inici de l’escala que us porta al soterrani, trobareu la joia de l’exposició (a parer meu), Alice’s Adventures in Wonderland, de Robert Sabuda –un dels genis dels pop-up—, una edició limitada (50 exemplars) de Books Of Wonder (Nova York, 2003), de la qual ens mostren el capítol del te de bojos que no s’acaba mai amb unes tassetes platejades reproduïdes amb paper (esclar). Tot un luxe.

Ah, i hi ha una reproducció gegant, a la primera sala, d’una de les pàgines del llibre pop-up més venut de la història, The Haunted House, de Pienkowski (1979), concretament la del bany amb la llagosta sortint del bell mig, el cocodril a la banyera (que obre i tanca la boca quan estires la llengüeta) i el gat negre dins la tassa de vàter.

Bé, i em freno ja. Per als qui us interessi, el catàleg només val 3 euros i no és cap meravella del disseny però conté molta informació i imatges útils sobre aquest art de les solapes, les llengüetes, les ruletes, els peep-show (oh, se m’oblidava, n'hi ha un sobre la coronació de la Reina d’Anglaterra que és digne d’esment, també!), els petits teatres, les imatges transformables, les combinades, els panorames...



Creative Commons License